Gastvrij Utrecht

Utrecht Gastvrij is het stadsbrede gastvrijheidsprogramma van de stad Utrecht dat eind 2012 is ontstaan. Het project komt voort uit de intrinsieke drive om gastvrijheid gezamenlijk aan te pakken en hoog op de stadsagenda te houden, ter bevordering van de bezoekersbeleving. Op initiatief van Utrecht Marketing worden periodiek ontbijtsessies belegd om gastvrijheidsprojecten te ontwikkelen en stimuleren. Vanuit de kernonderwerpen ‘entree- en exitmanagement’, ‘routering’, ‘ambassadeurschap’ en ‘acties gericht op herhaalbezoek’ zijn diverse projecten tot stand gekomen. Tijdens de ontbijtsessies wordt de voortgang van deze projecten in actieteams besproken, worden met hulp van elkaars kennis en netwerk nieuwe bestaande en nieuwe projecten gebundeld tot een hoger niveau..

Dit heeft al geresulteerd in verschillende projecten die de gastvrijheid bevorderen, zoals een Utrechtse gastvrijheidsgame voor horecapersoneel, een twitter hashtag #inUtrecht waar bezoekers binnen 24 uur antwoord krijgen op hun vragen, een onderzoek en aanscherping van gastvrijheid voor minder validen in musea, een plan voor de gemeente m.b.t. het bevorderen van de vindbaarheid in de stad en ook is door het draagvlak van het gastvrijheidsplatform de informatiebalie op Hoog Catharijne tot stand gekomen.

In 2017 blijft Utrecht Marketing aangehaakt bij het vastgestelde project ‘Vindbaarheid’ bij de gemeente en om te helpen met het verbeteren van de vindbaarheid. Daarnaast wordt nog meer ingezet op het actief betrekken van locals als ambassadeur voor de stad. Zo worden locals in 2017 nog meer betrokken bij o.a. de realisatie van een informele, engelstalige stadskaart/folder. De inhoud wordt gebaseerd op persoonlijke tips van locals. De kaart maakt bovendien onderdeel uit van een internationaal netwerk, waardoor hij ook in buitenlandse steden wordt gepromoot. Verder worden mogelijkheden onderzocht om op maat trainingen omtrent stadsgastvrijheid aan te bieden, voor diverse sectoren in de stad.

Trotse winnaar van de Citymarketing Innovatie Award 2014!

Het project ‘Utrecht Gastvrij’ was in 2014 de winnaar van de Nederlandse Citymarketing Innovatie Awards 2014. Juryvoorzitter Ton Rombouts (burgemeester van ’s-Hertogenbosch) reikte de prestigieuze prijs uit aan initiatiefnemer Utrecht Marketing. “Met dit vernieuwende project leveren Toerisme Utrecht en haar partners een flinke bijdrage aan een sociaal en economisch vitale stad.” Bekijk de video voor de nominatie van het project 'Utrecht Gastvrij':